Turkse Vrijwilligersorganisaties gaan ‘Out of the Box’
2011 was het internationale jaar van de vrijwilligers. In november brainstormden zes afgevaardigden van Turkstalige vrijwilligersorganisaties It- Baba Gurgur, SMHO, St.Kudus Vakfi, Nogai.nl, Hulp Medet Intercontinental en het Turks Sufi Ensemble Tevazu over de volgende twee centrale vragen:
- Hoe kunnen wij meer mensen bereiken met onze vrijwilligersorganisatie?
- Hoe kunnen wij meer fondsen/geld genereren voor onze activiteiten ?
Deze twee vragen zijn van levensbelang voor vrijwilligersorganisaties in tijden van crisis en bezuinigingen. Maatschappelijk gezien wordt vrijwilligerswerk hoog gewaardeerd, maar tegelijkertijd wordt het steeds moeilijker om nieuwe mensen te werven en budget te genereren.
Doel van deze bijeenkomst was om, met elkaar, oplossingen te vinden voor het vergroten van de zichtbaarheid van de organisatie en Fondsenwerving te vergemakkelijken. Met als insteek de creativiteit van het denkproces, aan de hand van 'Out of the Box denken', te bevorderen. Dus zelf nieuwe ideeën bedenken door even buiten je eigen kaders te denken.
Proces
Allereerst volgde een korte inleiding over hoe creativiteit werkt. Hoe krijgen creatieve geesten zoals bijvoorbeeld Steve Jobs het voor elkaar krijgen om steeds innovatief te blijven denken? Hoe werkt creativiteit in de hersenen en wat kan het opleveren voor een organisatie. Een van de meest interessante regels voor het stimuleren van creativiteit én dus innovatie is dat je de fase van kritisch denken uitstelt. Om echt creatief te kunnen zijn, nieuwe oplossingen te verzinnen voor bestaande vraagstukken, schep je een ruimte waarin alles mogelijk is. In deze ruimte bestaat geen analyse en geen kritiek. We brainstormen in deze ruimte en proberen kritisch denken zoveel mogelijk uit te stellen.
In de volgende fase gingen we aan de hand van visualisaties (een rondstappende vrouw in turqoise boa en met grote zonnebril op) en geuren (een zoete damesparfum) associëren met beelden. Allereerst bleek het lastig om de fantasie aan te zetten. Voor de meeste deelnemers was dit thema nieuw. Na een tijdje ging het gemakkelijker. De volgende stap was om nieuwe oplossingen te bedenken voor de gekozen vraagstellingen. Dit deden we aan de hand van een creatieve werkvorm van Byttebier, de Directe Analogie (ook wel Natuur analogie genoemd).
Deze techniek hebben we als volgt ingezet: Aan de hand van een onderwerp dat niets met onze PR vraagstukken te maken heeft probeerden we 'Out of the Box' te denken. We nemen 'de leeuw' en 'voetballen' als onderwerp. Aan de hand van 'de leeuw ' en 'voetballen' is het gemakkelijker om PR ideeën te bedenken die anders zijn dan je eerder bedacht had. We noteerden zo’n 60 ideeën. Na een goede opwarming begon de fantasie bij sommige deelnemers los te komen. Toch bleef het uitstellen van kritisch denken lastig, koppelden deelnemers later terug.
Ook hier geldt: oefening baart kunst. In de laatste fase selecteerden we de beste ideeën, ruwe diamanten. Deze kunnen later nog worden uitgewerkt. Opvallend was dat de zes organisaties heel verschillende uitkomsten als de beste verkozen.
Uitkomsten creatieve brainstorm
Persoonlijk vond ik onderstaande uitkomsten van deze workshop het meest origineel:
- Voetballen laten signeren door bekende voetballers en deze verkopen.
- Een soort readymade: Een schaap aan een lijn binden en hiermee door winkelend publiek wandelen. Op het schaap schrijf je 'Turkse humor'.
- Jongeren op stoeptegels logo's laten ontwerpen voor vrijwilligersorganisaties.
Voor meer meer informatie over Creatieve Technieken.