Nederlands en communicatie op het werk
Vandaag was ik zeer geraakt door de enorme motivatie en betrokkenheid van een ploegbaas van een fabriek in Midden-Nederland. De ploegbaas wilde een van zijn Afrikaanse medewerkers verder helpen in de organisatie door hem een taal en communicatietraject aan te bieden. Want hij zag de inhoudelijke kwaliteiten van deze medewerker, maar ook zijn belemmeringen.
'Ik zie in deze medewerker heel veel talent en inzicht. Over een paar jaar zou ik willen dat hij meer verantwoordelijkheden op zich neemt en een hogere positie bekleedt. Hij wordt echter belemmerd door het feit dat hij de Nederlandse taal niet voldoende beheerst. En het communiceren met hem vind ik soms lastig. Graag zie ik hem opener en assertiever. En ik hoop dat hij na dit traject zelf met ideeën komt om problemen op de werkvloer op te lossen. Onze organisatie heeft een open sfeer en we verwachten hier allemaal dat je zegt wat je vindt en dat je meedoet en meedenkt. We willen graag dat iedereen zich prettig voelt in deze sfeer'.
Momenteel werk ik aan een plan om de taalvaardigheid en communicatieve vaardigheid van deze medewerker te verhogen. Mijn basisingrediënten voor het traject worden natuurlijk:1. Kennis van het Nederlands en2. Kennis over interculturele communicatie. Dat laatste geldt ook voor de organisatie zelf. Hoe kunnen zij, collega medewerkers en leidinggevenden, beter omgaan met medewerkers die een andere culturele komaf hebben?
Herkent u dit verhaal? Reageer op de blog hieronder.